Treceți la conținutul principal

Cercetătorii britanici au creat în premieră mondială o cornee umană artificială


Imaginați-vă cum ar fi să nu puteți admira cerul înstelat noaptea, să nu puteți vedea chipul celui drag sau zâmbetul copilului dvs? Milioane de persoane se află în această situație ingrată, așteptând cu nerăbdare o soluție salvatoare. Se pare că cercetătorii britanici tocmai au găsit această soluție.
Oamenii de știință de la Universitatea Newcastle au creat în premieră mondială o cornee umană artificială cu ajutorul tehnologiei de imprimare 3D, demonstrând cum am putea produce acest aspect vital al anatomiei și salva vederea a milioane de oameni.
Corneea este stratul exterior al ochiului uman care ajută la focalizarea vederii. Aceasta protejează ochiul împotriva prafului și a bacteriilor. Din nefericire, există o lipsă semnificativă de cornee pe piața mondială a transplanturilor. În prezent, aproximativ 10 milioane de oameni din întreaga lume au nevoie în fiecare an de o intervenție chirurgicală pentru a preveni orbirea, iar alte 5 milioane de oameni sunt complet orbi din cauza infectării corneei.

Cercetătorii au precizat că scopul lor de mult timp a fost să  reușească să producă cornee utilizabilă în laborator, să-i poată ajută pe toți acei oameni afectați de orbire. Aceștia au combinat celule stem (celule stromale corneene umane) din corneea unui donator sănătos cu alginat – un gel obţinut din alge marine – și colagen, pentru a obține ,,bio-cerneală”, o soluție care poate fi printată. Apoi, acea bio-cerneală a fost folosită de o imprimantă 3D pentru a crea cornee circulare. A fost nevoie de mai puțin de 10 minute pentru imprimare, potrivit unu studiu publicat în Experimental Eye Research.
,,Multe echipe de cercetători din întreaga lume au urmărit bio-cerneala ideală  pentru a face acest proces fezabil. Gelul nostru bio – o combinaţie de alginat şi colagen – păstrează celulele stem în viaţă în timp ce produce un material care este suficient de tare pentru a-şi menţine forma şi suficient de moale pentru a fi produs cu ajutorul unei imprimante 3D", a declarat prof. Che Connon, coordonatorul studiului.
Anterior, aceeași echipă a folosit un hidrogel similar pentru a menține celulele stem în viață timp de câteva săptămâni, la temperatura camerei. Acum au reușit să le transfere într-o cornee utilizabilă, celulele rămânând viabile în proporție de 83% după o săptămână de la imprimare. Cu toate acestea, cercetătorii subliniază că este posibil să mai treacă câțiva ani până când noua tehnologie va fi pusă la punct și aplicată cu succes pe scară mai largă.
Oamenii de știință britanici consideră că această cercetare este doar un prim pas uimitor spre o soluție viabilă care, în cele din urmă, ar putea oferi o cantitate nelimitată de cornee pentru transplant, oriunde în lume. Chiar mai bine, această tehnică poate fi personalizată pentru a se potrivi fiecărui pacient, datorită tehnologiei 3D de imprimare care a fost testată și pe inimi artificiale și pe alte țesuturi. Cu o scanare a ochiului cuiva, implantul poate fi proiectat la dimensiunea și forma potrivită.
,,Corneele noastre printate 3D vor trebui acum supuse unor teste suplimentare și va trebui să mai treacă câțiva ani înainte ca noi să le putem folosi pentru transplanturi. Cu toate acestea, am arătat că este posibil să realizăm cornee artificiale, folosind coordonatele luate de la ochiul unui pacient și că această abordare are potențialul de a combate lipsa de cornee la nivel mondial.", a aăugat prof. Che Connon.
Noua metodă nu elimină complet nevoia donațiilor de cornee, care sunt necesare în continuare pentru obținerea celulelor stem. Donatorii de organe au opțiunea de a restricționa care părți ale corpului lor pot fi utilizate, iar nouă din zece persoane refuză să-și doneze ochii. Oamenii sunt mai reticenți în privința donării ochiilor, și asta pentru că atunci când se gândesc la o persoană care nu mai este, le vine în minte privirea.Ochii sunt o poartă către suflet, reprezentând ceva mistic.
Totuși, este vital ca oamenii să continue să doneze țesut corneean pentru transplanturi. Un transplant de cornee ar putea reda vederea cuiva, iar acesta este cel mai valoros dar.




Știre redactată de Lavinia Elena Niculicea

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

A mai trecut un an...

A mai trecut un an din viaţa mea… În linişte, mă privesc în oglinda sufletului şi încerc să observ tot ce a însemnat acest an… A fost un an bun sau rău? Cum sunt eu acum? Câte dintre visuri s-au împlinit? Cu fiecare clipă ce s-a scurs prin clepsidra timpului, am devenit mai matură, mai înţelegătoare, mai aproape de ceea ce sunt eu in realitate? Cum am trăit, ce şi cui am împărtăşit? Am reuşit să-mi îndeplinesc promisiunile? Cine mi-a stat alături şi cine a ales un alt drum? Am dat totul să-i întorc din drum? Câte bucurii şi câte regrete le-am lăsat celorlalţi? Am lăsat mai multe lacrimi sau mai multe zâmbete în colţul inimii lor? Îmi fac un inventar al sentimentelor…  Printre sentimentele de bucurie, de recunoştinţă, de iubire s-au strecurat şi regrete, neîmpliniri, deziluzii, pentru că sunt om, pentru că atât cât trăiesc, învăţ… Niciodată nu e suficient tot ceea ce învăţăm, procesul pe drumul cunoaşterii e unul de durată, care nu se termină niciodată atât cât trăim. Privind

Bine-ai venit, Aprilie!

Bine-ai venit, Aprilie, cel care aduci înflorirea zâmbetelor, ce au stat atâta timp zgribulite în iarna durerii. Te rog să mă tratezi cu blândeţe şi să nu-mi ucizi speranţele. Priveşte-mi ochii şi citeşte în ei, un dulce vis în care a încolţit aşteptarea, a ceea ce este mai bun, mai pur, mai luminos… Sunt doar un simplu om care speră, crede, visează, iubeşte, într-un cuvânt: trăieşte. Iubite, Aprilie, trezeşte-mă mereu cu soarele iubirii, îmbracă-mă cu flori de cireş dornice de a alunga monotonia din gânduri, respiră-mă prin verdele crud al ierbii ce mi-a înmugurit în aorta sufletului, potoleşte-mi setea şi foamea de frumos prin culorile tale cu care pictezi infinitul. Tu, Aprilie însemni pentru mine: narcise îngălbenite de atâta linişte şi zâmbet, lalele frumoase ca dorurile îndrăgostiţilor, lăcrămioare scumpe ca lacrimile rostogolite în tăcerea clipei, zambile parfumate ca visele din zori, liliacul plin de amintiri şi speranţă ca sufletu ce te aşteaptă neîncetat, gingaşe

Viata-i o lupta, ce se duce pe trei fronturi

Îmi place mult cum descrie viața George Coșbuc, în poezia ”Lupta vieții”. ”O luptă-i viața; deci te luptă Cu dragoste de ea, cu dor.” Am conștientizat că viața-i o luptă, iar pentru a o câștiga e nevoie de dârzenie, de dragoste. Iubind viața, nu vei capitula niciodată în fața atacurilor exterioare. Trăiesc doar aceia ce luptă cu curaj și hotărâre, ce au în dotare arme puternice ca speranța, optimismul și credința. Este nevoie ca oamenii să treacă prin bătălia vieții pentru a ajunge la perfecțiune. Ea înseamnă o luptă continuă, una de dezamăgiri, împliniri, necazuri, bucurii. Lupta nu e unilaterală, ea se duce pe trei fronturi: lupta cu tine însuți, lupta cu ceilalți și lupta cu conjuncturile nefavorabile. Trebuie să existe un echilibru între cele trei laturi. Dacă învingi în lupta cu tine însuți, care e cea mai dificilă, vei ști cum să ai o abordare eficientă și în celelalte lupte. Momentele în care ne aflăm, fie că sunt bune sau rele ne determină să reacționăm într-un fel sau